Coca-Cola trekt de prijzen op

MrOferto
Coca-Cola trekt de prijzen op. Hoeveel een blikje Coca-Cola gaat kosten in de winkel, zal afhangen van de supermarkten. Dit komt doordat ook zij de gevolgen van de inflatie in ons land ondervinden. Deze stijging gaat over de energie-, transport-, arbeids- en verpakkingskosten.
Coca-Cola trekt de prijzen op

Wat zijn de gevolgen hiervan?

Hierdoor volgt er een prijsstijging van Coca-Cola. Echter zullen ze niet de volledige kosten doorreken aan de klanten. Ze begrijpen de ongekende en moeilijke periode voor onze klanten en de consument.

Met hoeveel ze de prijzen gaat optrekken weten we nog niet. Hoeveel een consument uiteindelijk zal betalen, hangt bovendien af van de prijsstrategie van de retailer. Dranken- en voedingsproducenten proberen de stijgende kostprijs voor hun producten door te rekenen aan de supermarkten. Deze prijsonderhandelingen leiden regelmatig tot lege rekken in de supermarkten.

Verkoopt Coca-Cola nog steeds voldoende?

Ondanks het dalen van de prijzen heeft Coca-Cola toch meer verkocht. Hierbij steeg de omzet in het eerste kwartaal op jaarbasis met 16 procent naar 10,5 miljard dollar. Omgerekend is dit 9,8 miljard euro. Dit was meer dan verwacht. Exclusief wisselkoerseffecten en overnames, groeide de omzet zelfs met 18 procent. De winst kwam uit op 2,8 miljard dollar.

Hogere grondstofprijzen en arbeidstekorten hebben Coca-Cola en andere consumenten bedrijven gedwongen om de prijzen dit jaar te verhogen. Ondanks de prijsverhogingen, hebben ze toch het marktaandeel gewonnen in de markt voor niet-alcoholische dranken. Dit zowel in het binnenland als internationaal.

Ook liet Coca-Cola in maart al weten dat ze geen zaken meer gaan doen in Rusland vanwege de invasie van het land door Oekraïne. Het stopzetten van de zaken met Rusland, zal volgens Coca-Cola een negatieve impact van 1 tot 2 procent hebben. Dit heeft dus ook een negatief effect op de winst. Voor heel 2022 handhaaft de frisdrankenfabrikant de verwachting van een autonome omzetgroei van tussen de 7 en 8 procent. Ook de winstprognose blijft ongewijzigd.

Coca-Cola zet zich in voor het milieu

Verder zet Coca-Cola zich hard in voor het milieu. Sinds de overname is 2003 investeerde CCEP samen met The Coca-Cola Company al 147 miljoen euro in de site van Chaudfontaine en in de bescherming van de unieke Chaudfontaine warmwaterbronnen.

De mineraalwater bottelarij is ook één jaar vroeger dan gepland volledig CO2-neutraal gecertificeerd. De site schakelde over naar 100% hernieuwbare elektriciteit, verminderde het gebruik van fossiele brandstoffen en blijft verder investeren in duurzame processen.

De bottelarij had nog maar net zijn plannen aangekondigd om CO2-neutraal te worden, toen de site net getroffen werd door een overstroming. Het bedrijf kwam onder water te staan en de ravage was groot. Hierdoor zijn ze gaan nadenken over hoe ze deze vreselijke situatie konden ombuigen tot iets positiefs. Hierbij kwamen ze op het idee om tijdens de heropbouw de site ook CO2-neutraal te maken.

Het bedrijf zet zich al jaren in op CO2-reductie door meer hernieuwbare energiebronnen te gebruiken. Hun aangekochte elektriciteit komt voor 100% uit hernieuwbare bronnen. Ook met hun zonnepanelen wekken ze energie op. Dankzij een ingenieus systeem, worden de gebouwen verwarmt via de natuurlijke warmte van de chaudfontaine bron.


« Zelf tapas maken Lege rekken in Delhaize en Lidl door prijzen conflict met Danone »